Zverejnenie príspevku / stránky na vybrali.sme.sk Tlač / PDF príspevku / stránky

Ráno okolo ôsmej idem na električku na zástavku Záhumenice. Idem tam a nie na Detviansku, lebo tam už býva električka plná. Obsadím si flek v zadnom „oblúku električky“, kde sa dá stáť bez nárazov a drganíc od ostatných ľudí.

Ak idem s manželkou a električka má dvojsedadlá, tak sa vačšinou snažíme obsadiť niektoré z nich. Cesta na Floriánske je dlhá a cestou sa v električke premelie veľa ľudí. Niekedy sa to nezaobíde bez tlačenice a la intráky. Ja mám to „šťastie“, že bývam blízko konečnej, no ľudia ďalej smerom do mesta ho nemajú. Práve tlačenica je jedným z dôvodov, prečo ľudia neradi cestujú s MHD, a preto stoja s autom v zápchach. Prečo však ľudia musia toto zažívať každé ráno?

Počet obyvateľov v Rači pribúda, ale pracovné miesta pribúdajú v centre mesta. Ľudia cestujúci z Jura a Pezinka odparkovávajú svoje autá v Rači a prestupujú na MHD. (Toto je chvályhodné a oceňujem, že nezahusťujú dopravu v centre.) Rovnako v Rači vystupujú aj z autobusov SAD a prestupujú na MHD. Na ŽST Vinohrady vystupujú z vlakov ľudia, pričom niektorí dochádzajú až z Považia. A vlak má teda o dosť viac vozňov ako električka. Električka z Rače je asi najvýznamnejšia tepna MHD v Bratislave a je k tomu adekvátne vyťažená.

Nedávno vyšiel na Trende článok, v ktorom DPB uviedli graf dopytu po verejnej doprave v rámci dňa:


Odchody električiek č. 5 z konečnej vyzerajú nasledovne. Trojka chodí s ňou presne na striedačku.


Dopyt po električkách kolíše, no tie jazdia celý deň s rovnakým intervalom. Tu leží problém. Aj trojka aj päťka chodia 7,5-krát za hodinu, spolu je to 15-krát za hodinu. Alebo opačne, električka príde každé 4 minúty. Ráno je to málo, na obed je to zbytočný luxus.

Prvé a očividné riešenie by mohlo byť, že ráno by malo jazdiť 20 električiek za hodinu, a na obed by malo jazdiť len 10 za hodinu. Veľa autobusov tak jazdí. A ešte by sa minulo menej elektriny. Má to však aj nevýhody, kvôli ktorým to DPB nespravil. Resp. nemá záujem spraviť, alebo sa sústavným zanedbávaním dostal do stavu, v ktorom to už nevie spraviť. Na to, aby mohli chodiť električky častejšie, by potrebovali viac električiek a šoférov. Teraz musí jazdiť 14 pätiek a 15 „trojko-osmičiek“. Na zvýšenie intervalu by muselo jazdiť o 10 električiek viac. Predpokladám, že DPB tie električky nemá, staré sú nepojazdné a nové sa nekúpili.

Iná možnosť by bola zvýšiť množstvo ľudí, ktoré odvezie jeden spoj. Ale zapojiť 3 vozne električiek za sebou sa asi nedá kvôli dĺžke nástupíšť. Sľubne v tomto ohľade vyzerá nákup nových električiek, dúfam, že ich kapacita bude vyššia ako súčasných. No tieto nenahradia všetky staré, a každá mestská časť bude chcieť, aby nové električky chodili práve k nim.

Východiskom z tejto situácie by bolo pozrieť sa, prečo musia byť trasy 5, 3 navrhnuté tak, ako sú. Predsa 90% cestujúcich z Rače vystupuje okolo Račianskeho mýta, len málo ľudí ide do Dúbravky. Keby sa električky otáčali na námestí SNP do Rače, tak by spravili jazdu dvakrát rýchlejšie a stačilo by menej električiek na zvýšenie intervalu. Tu však predpokladám, že podobný problém riešia aj iné mestské časti a zhustiť interval treba všade.

Čo sa dá teda urobiť teraz a čo by sa malo urobiť do budúcnosti:

1. Pokúsiť sa poopravovať vyradené električky a jazdiť s nimi v ranných hodinách, aby boli intervaly častejšie.
2. Požadovať od developerov, ktorí zahusťujú zástavbou Bratislavu, aby prispeli na nákup nových električiek pre DPB. A tiež, zefektívniť chod DPB. Sú tam veľké straty peňazí, za ktoré sme už dávno mohli mať veľa nových električiek.
3. Električka č. 6 by nemusela vyrážať presne podľa grafikonu, ale počas príchodu vlaku na ŽST Vinohrady by počkala, kým sa naplní ľuďmi, až potom vyrazí. Odľahčila by električky z Rače o ľudí z vlaku. Obecne, na ten účel je tam prevádzkované obratisko.
4. Téma, ktorá bola načrtnutá v článku na Trende – rozložiť nával ľudí v električke na iné časy. Akurát nie cestovným zadarmo. Stačilo by zrušiť dôchodcovskú zľavu na cestovné od 7:00 do 9:00. Je to síce sociálne necitlivé, ale dôchodcovia majú čas na to, aby cestovali v inú dennú dobu. Dá sa tým získať možno aj 10% viac kapacity v špičke.
5. Vybudovať prímestský vlakový systém, ako viedenské S-Bahn, kde by mohol človek nastúpiť či už v Pezinku, alebo Rači a vystúpiť hoc aj v Petržalke.





Súvisiaci článok:



0 komentárov:

Zverejnenie komentára